Najvažniji saveti kako da održite vaše zdravlje i imate sretan i zdrav život.

Nazad

Lista najvažnijih saveta za vaše zdravlje

Goran Ilić

Svetski pouzdan izvor :
who.int

Početak svake godine sa sobom donosi nove odluke za poboljšanje života, uključujući zdraviji način života. Evo 20 praktičnih zdravstvenih saveta koji će vam pomoći da krenete ka zdravom životu ove godine.

Hranite se zdravo

zdrava hrana

Jedite kombinaciju različitih namirnica, uključujući voće, povrće, mahunarke, orašaste plodove i integralne žitarice. Odrasli treba da jedu najmanje pet porcija (400 g) voća i povrća dnevno. Možete poboljšati unos voća i povrća tako što ćete uvek uključiti povrće u svoj obrok i jesti sveže voće i povrće kao užinu, jesti raznovrsno voće i povrće, i jesti ih u sezoni. Zdravom ishranom smanjićete rizik od pothranjenosti i nezaraznih bolesti (NCD) kao što su dijabetes, bolesti srca, moždani udar i rak.

Konzumirajte manje soli i šećera

Većina ljudi konzumiraju dvostruko veću preporučenu količinu natrijuma, što ih dovodi u opasnost od visokog krvnog pritiska, što zauzvrat povećava rizik od srčanih bolesti i moždanog udara. Većina ljudi dobija natrijum preko soli. Smanjite unos soli na 5 g dnevno, što je otprilike jedna kašičica. Lakše je to učiniti ograničavanjem količine soli, soja sosa, ribljeg sosa i drugih začina sa visokim sadržajem natrijuma prilikom pripreme obroka: uklanjanje soli,začina sa vašeg stola za jelo, izbegavanje slanih grickalica i odabir proizvoda sa niskim sadržajem natrijuma.

S druge strane, konzumiranje prevelikih količina šećera povećava rizik od karijesa i nezdravog povećanja telesne težine. I kod odraslih i kod dece, unos slobodnih šećera treba smanjiti na manje od 10% ukupnog energetskog unosa. Ovo je ekvivalentno 50 g ili oko 12 kašičica za odraslu osobu. SZO preporučuje konzumiranje manje od 5% ukupnog energetskog unosa za dodatne zdravstvene benefite. Možete smanjiti unos šećera ograničavanjem konzumacije slatkih grickalica, bombona i napitaka zaslađenih šećerom.

Smanjite unos štetnih masti

hamburger

Masti koje konzumirate treba da budu manje od 30% vašeg ukupnog energetskog unosa. Ovo će pomoći u sprečavanju nezdravog povećanja telesne težine i NCD. Postoje različite vrste masti, ali nezasićene masti su poželjnije u odnosu na zasićene masti i trans-masti. SZO preporučuje smanjenje zasićenih masti na manje od 10% ukupnog energetskog unosa, smanjenje trans-masti na manje od 1% ukupnog energetskog unosa i zamena i zasićenih masti i trans-masti nezasićenim mastima.

Poželjne nezasićene masti nalaze se u ribi, avokadu i orašastim plodovima, kao iu ulju suncokreta, soje, repice i maslinovog ulja; zasićene masti se nalaze u masnom mesu, puteru, palminom i kokosovom ulju, kajmaku, siru, gheeju i masti, a trans-masti se nalaze u pečenoj i prženoj hrani, kao i u prethodno upakovanim grickalicama i hrani, kao što su smrznute pice, kolačići, keksi i ulja za kuvanje i namazi.

Izbegavajte štetne količine unosa alkohola

stop alkoholu

Ne postoji siguran nivo za pijenje alkohola. Konzumiranje alkohola može dovesti do zdravstvenih problema kao što su mentalni poremećaji i poremećaji ponašanja, uključujući zavisnost od alkohola, ozbiljne NCD kao što su ciroza jetre, neki karcinomi i srčana oboljenja, kao i povrede koje su rezultat nasilja i sukoba na putevima i sudara.

Ne pušite ili smanjite pušenje

no smoking

Pušenje duvana uzrokuje NCD-e kao što su bolesti pluća, bolesti srca i moždani udar. Duvan ubija ne samo direktne pušače već čak i nepušače kroz izlaganje iz druge ruke. Trenutno postoji oko 15,9 miliona odraslih Filipinaca koji puše duvan, ali 7 od 10 pušača je zainteresovano ili planira da prestane.

Ako ste trenutno pušač, nije kasno da prestanete. Kada to učinite, osetićete trenutne i dugoročne zdravstvene koristi. Ako niste pušač, to je sjajno! Nemojte početi da pušite i borite se za svoje pravo da udišete vazduh bez duvanskog dima.

Budite fizički aktivni

zdrav život

Fizička aktivnost se definiše kao bilo koji telesni pokret proizveden od strane skeletnih mišića koji zahteva utrošak energije. Ovo uključuje vežbe i aktivnosti koje se preduzimaju tokom rada, igre, obavljanja kućnih poslova, putovanja i rekreativnih aktivnosti. Količina fizičke aktivnosti koja vam je potrebna zavisi od vaše starosne grupe, ali odrasli od 18 do 64 godine treba da rade najmanje 150 minuta fizičke aktivnosti umerenog intenziteta tokom cele nedelje. Povećajte fizičku aktivnost umerenog intenziteta na 300 minuta nedeljno za dodatne zdravstvene beneficije.

Proveravajte krvni pritisak redovno

Hipertenzija ili visok krvni pritisak se naziva „tihi ubica“. To je zato što mnogi ljudi koji imaju hipertenziju možda nisu svesni problema jer možda nemaju nikakve simptome. Ako se ne kontroliše, hipertenzija može dovesti do srčanih, moždanih, bubrežnih i drugih bolesti. Redovno proveravajte krvni pritisak kod zdravstvenog radnika kako biste znali svoje brojeve. Ako vam je krvni pritisak visok, potražite savet zdravstvenog radnika. Ovo je od vitalnog značaja za prevenciju i kontrolu hipertenzije.

Testirajte se redovno

Testiranje je važan korak u poznavanju vašeg zdravstvenog stanja, posebno kada su u pitanju HIV, hepatitis B, polno prenosive infekcije (SPI) i tuberkuloza (TB). Ako se ne leče, ove bolesti mogu dovesti do ozbiljnih komplikacija, pa čak i smrti. Poznavanje vašeg statusa znači da ćete znati ili da nastavite sa sprečavanjem ovih bolesti ili, ako saznate da ste pozitivni, da dobijete negu i lečenje koji su vam potrebni. Idite u javnu ili privatnu zdravstvenu ustanovu, gde god vam je udobno, da biste se testirali.

Vakcinišite se

vakcinacija

Vakcinacija je jedan od najefikasnijih načina za prevenciju bolesti. Vakcine rade sa prirodnom odbranom vašeg tela kako bi izgradile zaštitu od bolesti poput raka grlića materice, kolere, difterije, hepatitisa B, gripa, malih boginja, zauški, upale pluća, dečije paralize, besnila, rubeole, tetanusa, tifusa i žute groznice.

Upražnjavajte siguran seks

Briga o svom seksualnom zdravlju je važna za vaše opšte zdravlje i dobrobit. Vežbajte bezbedan seks kako biste sprečili HIV i druge polno prenosive infekcije poput gonoreje i sifilisa. Postoje dostupne mere prevencije kao što je profilaksa pre izlaganja (PrEP) koja će vas zaštititi od HIV-a i kondomi koji će vas zaštititi od HIV-a i drugih polnih bolesti.

Pokrivajte usta kada kašljete ili kijate

Bolesti poput gripa, upale pluća i tuberkuloze se prenose vazdušnim putem. Kada zaražena osoba kašlje ili kije, infektivni agensi se mogu preneti na druge putem kapljica u vazduhu. Kada osetite da vam se javlja kašalj ili kijanje, uverite se da ste pokrili usta maskom za lice ili koristite maramicu, a zatim je pažljivo odložite. Ako nemate maramicu u blizini kada kašljete ili kijate, pokrijte usta što je više moguće pregibom (ili unutrašnjom stranom) lakta.

Pridržavajte se saobraćajnih propisa

Saobraćajne nesreće odnesu više od milion života širom sveta, a milioni su povređeni. Povrede u saobraćaju se mogu sprečiti nizom mera koje sprovodi vlada, kao što su jaki zakoni i primena, bezbednija infrastruktura i standardi za vozila i poboljšana nega nakon sudara. I sami možete da sprečite saobraćajne nesreće tako što ćete se pobrinuti da poštujete saobraćajne zakone kao što su korišćenje pojasa za odrasle i bezbednosno sedište za decu za svoju decu, nošenje kacige kada vozite motocikl ili bicikl, ne pijete i ne vozite i ne koristite mobilni telefon dok vožnje.

Dojite bebe od rođenja do 2 godine i više

dojenje

Dojenje je najbolji način da se obezbedi idealna hrana za novorođenčad i bebe. SZO preporučuje da majke započnu dojenje u roku od jednog sata od rođenja. Dojenje prvih šest meseci je ključno za zdravo odrastanje bebe. Preporučuje se da se dojenje nastavi do dve godine i dalje. Osim što je korisno za bebe, dojenje je dobro i za majku jer smanjuje rizik od raka dojke i jajnika, dijabetesa tipa II i postporođajne depresije.

Razgovarajte sa nekim kome verujete ako se osećate loše

Depresija je česta bolest širom sveta sa preko 260 miliona ljudi pogođenih. Depresija se može manifestovati na različite načine, ali može učiniti da se osećate beznadežno ili bezvredno, ili ćete možda mnogo razmišljati o negativnim i uznemirujućim mislima ili imati neodoljiv osećaj bola. Ako prolazite kroz ovo, zapamtite da niste sami. Razgovarajte sa nekim kome verujete, kao što je član porodice, prijatelj, kolega ili stručnjak za mentalno zdravlje, o tome kako se osećate.

Uzimajte antibiotike jedino ako su vam prepisani

Otpornost na antibiotike jedna je od najvećih pretnji javnom zdravlju naše generacije. Kada antibiotici izgube svoju moć, bakterijske infekcije postaju teže lečiti, što dovodi do većih medicinskih troškova, produženog boravka u bolnici i povećanja mortaliteta. Antibiotici gube svoju moć zbog zloupotrebe i prekomerne upotrebe kod ljudi i životinja. Uverite se da uzimate antibiotike samo ako vam ih je propisao kvalifikovani zdravstveni radnik. I kada se prepiše, dovršite dane lečenja prema uputstvima. Nikada ne delite antibiotike.

Dobro operite vaše ruke

pranje ruku

Higijena ruku je kritična ne samo za zdravstvene radnike već i za sve. Čiste ruke mogu sprečiti širenje zaraznih bolesti. Trebalo bi da perete ruke sapunom i vodom kada su vam ruke vidljivo zaprljane ili ih trljajte proizvodom na bazi alkohola.

Pripremajte samo bezbednu hranu

Nebezbedna hrana koja sadrži štetne bakterije, viruse, parazite ili hemijske supstance, izaziva više od 200 bolesti - od dijareje do raka. Kada kupujete hranu na pijaci ili prodavnici, proverite etikete ili stvarne proizvode da biste bili sigurni da je bezbedna za jelo. Ako pripremate hranu, uverite se da sledite pet ključeva za bezbedniju hranu: održavajte čistoću, odvojiti sirovo i kuvano, dobro kuvati, čuvati hranu na sigurnim temperaturama, i koriste bezbednu vodu i sirovine.

Redovno se kontrolišite kod vašeg lekara

Redovni pregledi mogu pomoći da se otkriju zdravstveni problemi pre nego što počnu. Zdravstveni radnici mogu pomoći da se rano otkriju i dijagnostikuju zdravstveni problemi, kada su vaše šanse za lečenje i izlečenje bolje. Idite u najbližu zdravstvenu ustanovu da proverite zdravstvene usluge, preglede i tretmane koji su vam dostupni.

Prevela i prilagodila na nas jezik moja malenkost.

Hvala na poseti.