Sta su vitamini,njihova uloga u ishrani čoveka i održanju zdravlja

Nazad

Šta su vitamini i kako oni "rade"?

Goran Ilić

Svetski pouzdan izvor :
medicalnewstoday.com

"Vitamini su organska jedinjenja koja su ljudima potrebna u malim količinama. Većina vitamina treba da dolazi iz hrane jer ih telo ili ne proizvodi ili proizvodi veoma malo".

vitamini

Svaki organizam ima različite potrebe za vitaminima. Na primer, ljudi treba da dobiju vitamin C iz svoje ishrane - dok psi mogu proizvesti sav vitamin C koji im je potreban.

Za ljude, vitamin D nije dostupan u dovoljno velikim količinama u hrani. Ljudsko telo sintetiše vitamin kada je izloženo sunčevoj svetlosti, a ovo je najbolji izvor vitamina D.

Različiti vitamini igraju različite uloge u telu, a osobi je potrebna različita količina svakog vitamina da bi ostala zdrava. Ovaj članak objašnjava šta su vitamini, šta rade i koja hrana je dobar izvor. Pratite donje plave veze za više informacija o svakom vitaminu.

Šta su vitamini?

Vitamini su organske supstance prisutne u malim količinama u prirodnim namirnicama. Premalo bilo kojeg određenog vitamina može povećati rizik od razvoja određenih zdravstvenih problema.

Vitamin je organsko jedinjenje, što znači da sadrži ugljenik. Takođe je esencijalna hranljiva materija koju telo možda treba da dobije iz hrane. Trenutno postoji 13 priznatih vitamina.

Vitamini rastvorljivi u mastima i vodi

Vitamini su rastvorljivi u masti ili vodi. U nastavku opisujemo oba tipa:

Vitamini rastvorljivi u vodi

Vitamini rastvorljivi u vodi ne ostaju dugo u telu i ne mogu se skladištiti. Oni napuštaju telo putem urina. Zbog toga je ljudima potrebno redovnije snabdevanje vitaminima rastvorljivim u vodi nego vitaminima rastvorljivim u mastima. Vitamin C i svi vitamini B su rastvorljivi u vodi.

Vitamini rastvorljivi u mastima

Vitamini A, D, E i K su rastvorljivi u mastima. Telo skladišti vitamine rastvorljive u mastima u masnom tkivu i jetri, a rezerve ovih vitamina mogu ostati u telu danima, a ponekad i mesecima. Masti iz ishrane pomažu telu da apsorbuje vitamine rastvorljive u mastima kroz crevni trakt.

13 vitamina

U nastavku saznajte o svakom trenutno priznatom vitaminu:

Vitamin A

Hemijska imena: retinol, retinal i „četiri karotenoida“, uključujući beta karoten.
- Rastvorljiv je u mastima.
- Funkcija: Neophodan je za zdravlje očiju.
- Nedostatak: Ovo može izazvati noćno slepilo i keratomalaciju, što uzrokuje da se čisti prednji sloj oka osuši i zamuti.
- Dobri izvori: Ovo uključuje jetru, ulje jetre bakalara, šargarepu, brokoli, slatki krompir, puter, kelj, spanać, bundeve, zelje, neke sireve, jaja, kajsije, dinju i mleko.

Vitamin B1

Hemijski naziv: tiamin.
- Rastvorljiv je u vodi.
- Funkcija: Neophodan je za proizvodnju različitih enzima koji pomažu u razgradnji šećera u krvi.
- Nedostatak: Ovo može izazvati beri-beri i Vernicke-Korsakoff sindrom.
- Dobri izvori: To uključuje kvasac, svinjetinu, žitarice, semenke suncokreta, smeđi pirinač, raž celog zrna, špargle, kelj, karfiol, krompir, pomorandže, jetru i jaja.

Vitamin B2

Hemijski naziv: riboflavin.
- Rastvorljiv je u vodi.
- Funkcija: Neophodan je za rast i razvoj telesnih ćelija i pomaže u metabolizmu hrane.
- Nedostatak: Simptomi uključuju upalu usana i fisure u ustima.
- Dobri izvori: To su špargle, banane, hurmašice, bamija, blitva, svježi sir, mleko, jogurt, meso, jaja, riba i boranija.

Vitamin B3

Hemijski naziv: niacin.
- Rastvorljiv je u vodi.
- Funkcija: Telu je potreban niacin da bi ćelije rasle i pravilno radile.
- Nedostatak: Nizak nivo dovodi do zdravstvenog problema zvanog pelagra, koji uzrokuje dijareju, promene na koži i crevne smetnje.
- Dobri izvori: Primeri uključuju piletinu, govedinu, tunjevinu, losos, mleko, jaja, paradajz, lisnato povrće, brokoli, šargarepu, orašaste plodove i semenke, tofu i sočivo.

Vitamin B5

Hemijski naziv: pantotenska kiselina.
- Rastvorljiv je u vodi.
- Funkcija: Neophodan je za proizvodnju energije i hormona.
- Nedostatak: Simptomi uključuju paresteziju ili „igle i igle“.
- Dobri izvori: To uključuje meso, cela zrna, brokoli, avokado i jogurt.

Vitamin B6

Hemijska imena: piridoksin, piridoksamin, piridoksal.
- Rastvorljiv je u vodi.
- Funkcija: Od vitalnog je značaja za formiranje crvenih krvnih zrnaca.
- Nedostatak: Nizak nivo može dovesti do anemije i periferne neuropatije.
- Dobri izvori: To uključuje slanutak, goveđu jetru, banane, tikvice i orašaste plodove.

Vitamin B7

Hemijski naziv: biotin.
- Rastvorljiv je u vodi.
- Funkcija: Omogućava telu da metabolizuje proteine, masti i ugljene hidrate. Takođe doprinosi keratinu, strukturnom proteinu u koži, kosi i noktima.
- Nedostatak: Nizak nivo može izazvati dermatitis ili upalu creva.
- Dobri izvori: To uključuje žumance, jetru, brokoli, spanać i sir.

Vitamin B9

Hemijska imena: folna kiselina, folinska kiselina.
- Rastvorljiv je u vodi.
- Funkcije: Neophodan je za stvaranje DNK i RNK.
- Nedostatak: Tokom trudnoće, ovo može uticati na nervni sistem fetusa. Lekari preporučuju suplemente folne kiseline pre i tokom trudnoće.
- Dobri izvori: Ovo uključuje lisnato povrće, grašak, mahunarke, jetru, neke obogaćene proizvode od žitarica i semenke suncokreta. Takođe, nekoliko voća ima umerene količine.

Vitamin B12

Hemijski nazivi: cijanokobalamin, hidroksokobalamin, metilkobalamin.
- Rastvorljiv je u vodi.
- Funkcija: Neophodan je za zdrav nervni sistem.
- Nedostatak: Nizak nivo može dovesti do neuroloških problema i nekih vrsta anemije.
- Dobri izvori: Primeri uključuju ribu, školjke, meso, živinu, jaja, mleko i druge mlečne proizvode, obogaćene žitarice, obogaćene proizvode od soje i obogaćeni nutritivni kvasac.

Lekari mogu preporučiti da ljudi sa veganskom ishranom uzimaju suplemente B12.

Vitamin C

Hemijsko ime: askrobinska kiselina.
- Rastvorljiv je u vodi.
- Funkcija: Doprinosi proizvodnji kolagena, zarastanju rana i formiranju kostiju. Takođe jača krvne sudove, podržava imuni sistem, pomaže telu da apsorbuje gvožđe i deluje kao antioksidans.
- Nedostatak: Ovo može dovesti do skorbuta, koji uzrokuje krvarenje desni, gubitak zuba i slab rast tkiva i zarastanje rana.
- Dobri izvori: To uključuje voće i povrće, ali kuvanje uništava vitamin C.

Vitamin D

Hemijska imena: ergokalciferol, holekalciferol.
- Rastvorljiv je u mastima.
- Funkcija: Neophodan je za zdravu mineralizaciju kostiju.
- Nedostatak: Ovo može izazvati rahitis i osteomalaciju, ili omekšavanje kostiju.
- Dobri izvori: Izlaganje UVB zracima sunca ili drugih izvora dovodi do toga da telo proizvodi vitamin D. Masna riba, jaja, goveđa jetra i pečurke takođe sadrže vitamin.

Vitamin E

Hemijska imena: tokoferol, tokotrienol.
- Rastvorljiv je u mastima.
- Funkcija: Njegova antioksidativna aktivnost pomaže u sprečavanju oksidativnog stresa, problema koji povećava rizik od široko rasprostranjenih upala i raznih bolesti.
- Nedostatak: Ovo je retko, ali može izazvati hemolitičku anemiju kod novorođenčadi. Ovo stanje uništava krvne ćelije.
- Dobri izvori: To uključuje pšenične klice, kivi, bademe, jaja, orašaste plodove, lisnato povrće i biljna ulja.

Vitamin K

Hemijska imena: filohinon, menakinon.
- Rastvorljiv je u mastima.
- Funkcija: Neophodan je za zgrušavanje krvi.
- Nedostatak: Niski nivoi mogu izazvati neobičnu podložnost krvarenju ili krvarenju dijatezu.
- Dobri izvori: To uključuje nato, lisnato povrće, bundeve, smokve i peršun.

Vitaminski dodatci - suplementi

Mnogi ljudi u svetu uzimaju multivitamine i druge suplemente, iako oni možda nisu neophodni ili korisni, prema istraživanju. Uravnotežena, raznovrsna ishrana koja sadrži puno voća i povrća treba da bude primarni izvor vitamina.

Odeljenje za zdravlje i socijalne usluge pruža najnovije smernice iz pouzdanog izvora sa detaljima o najboljim načinima da dobijete dovoljno hranljivih materija iz ishrane. Obogaćena hrana i suplementi mogu biti prikladni u nekim slučajevima, međutim, kao što je tokom trudnoće, za osobe sa ograničenom ishranom i za osobe sa specifičnim zdravstvenim problemima.

Svako ko uzima suplemente treba da pazi da ne prekorači maksimalnu dozu, jer istraživanje Pouzdani izvor pokazuje da uzimanje previše vitamina može dovesti do zdravstvenih problema. Takođe, neki lekovi mogu biti u interakciji sa vitaminskim suplementima. Sve u svemu, važno je razgovarati sa zdravstvenim radnicima pre nego što probate bilo koji dodatak.

Prevela i prilagodila na nas jezik moja malenkost.

Hvala na poseti.