Sunce i zdravlje.Čitajte o benefitima sunčevih zraka na vaše zdravlje.

Nazad

Koji su benefiti sunčeve svetlosti?

Goran Ilić

Svetski pouzdan izvor :
healthline.com

Serotonin

sunceva svetlost

Navikli smo da slušamo kako previše toplih sunčevih zraka može biti štetno za vašu kožu. Ali da li ste znali da pravi balans može imati mnogo prednosti za podizanje raspoloženja?

Sunčeva svetlost i tama pokreću oslobađanje hormona u vašem mozgu. Smatra se da izlaganje sunčevoj svetlosti povećava oslobađanje u mozgu hormona koji se zove serotonin. Serotonin je povezan sa podizanjem raspoloženja i pomaže osobi da se oseća smireno i fokusirano. Noću, tamnije osvetljenje pokreće mozak da proizvodi drugi hormon koji se zove melatonin. Ovaj hormon je odgovoran za spavanje.

Bez dovoljno izlaganja suncu, nivoi serotonina mogu pasti. Nizak nivo serotonina je povezan sa većim rizikom od velike depresije sa sezonskim obrascem (ranije poznat kao sezonski afektivni poremećaj ili SAD). Ovo je oblik depresije izazvan promenom godišnjih doba.

Pojačanje raspoloženja nije jedini razlog da dobijete povećanu količinu sunčeve svetlosti. Postoji nekoliko zdravstvenih koristi povezanih sa hvatanjem umerenih količina zraka.

Mentalno zdravlje

Smanjeno izlaganje suncu povezano je sa padom nivoa serotonina, što može dovesti do velike depresije sa sezonskim obrascima. Efekti serotonina izazvane svetlošću se pokreću sunčevom svetlošću koja ulazi kroz oko. Sunčeva svetlost označava posebne oblasti u mrežnjači, što pokreće oslobađanje serotonina. Dakle, veća je verovatnoća da ćete doživeti ovu vrstu depresije u zimskom periodu, kada su dani kraći.

Zbog ove veze, jedan od glavnih tretmana za depresiju sa sezonskim obrascima je svetlosna terapija, poznata i kao fototerapija. Možete dobiti kutiju za svetlosnu terapiju koju imate kod kuće. Svetlost iz kutije oponaša prirodnu sunčevu svetlost koja stimuliše mozak da proizvodi serotonin i smanjuje višak melatonina.

Izlaganje sunčevoj svetlosti takođe može biti od koristi onima sa::
- drugim vrstama velike depresije
- predmenstrualni disforični poremećaj
- trudnice sa depresijom

Poremećaji povezani sa anksioznošću i napadi panike takođe su povezani sa promenom godišnjih doba i smanjenom sunčevom svetlošću.

Dodatni benefiti

Prednosti sunca prevazilaze borbu protiv stresa. Sledeće su neke od drugih razloga da uhvatite neke zrake:

Jačanje kostiju

Izloženost ultraljubičastom B zračenju na sunčevim zracima uzrokuje da koža osobe stvara vitamin D. Prema jednoj studiji iz 2008. godine, u periodu od 30 minuta dok nose kupaći kostim, ljudi stvaraju sledeće nivoe vitamina D: :
- 50.000 međunarodnih jedinica (IU) kod većine belaca
- 20.000 do 30.000 IU kod preplanulih ljudi
>
- 8.000 do 10.000 IU kod tamnoputih ljudi

Vitamin D nastao zahvaljujući suncu igra veliku ulogu u zdravlju kostiju. Nizak nivo vitamina D je povezan sa rahitisom kod dece i bolestima koje gube kosti kao što su osteoporoza i osteomalacija.

Prevencija kancera

Iako višak sunčeve svetlosti može doprineti raku kože, umerena količina sunčeve svetlosti zapravo ima preventivne prednosti kada je u pitanju rak.

Prema istraživačima, veća je verovatnoća da će oni koji žive u oblastima sa manje dnevnih sati imati neke specifične vrste raka nego oni koji žive tamo gde ima više sunca tokom dana. Ovi karcinomi uključuju:
- kancer debelog creva
- Hodgkinov limfom
- rak jajnika
- kancer pankreasa
- karcinom prostate

Lečenje oboljenja kože

sunceva svetlost

Prema pouzdanom izvoru Svetske zdravstvene organizacije (SZO), izlaganje suncu takođe može pomoći u lečenju nekoliko stanja kože. Lekari su preporučili izlaganje UV zračenju za lečenje:
- psorijaza
- ekcem
- žutica
- bubuljice

Iako svetlosna terapija nije za svakoga, dermatolog može preporučiti da li će svetlosni tretmani koristiti vašim specifičnim problemima kože.

Dodatna stanja

Istraživanja su otkrila preliminarne veze između sunčeve svetlosti kao potencijalnog tretmana za nekoliko drugih stanja. Ova stanja uključuju:
- reumatoidni artritis
- sistemski eritematozni lupus
- zapaljenska bolest creva
- tiroiditis

Međutim, potrebno je sprovesti više studija pre nego što istraživači mogu da zaključe da sunčeva svetlost može biti lek za ova i druga stanja.

Umerenost

sunceva svetlost

Iako postoji mnogo dobrih razloga za sunčanje, sunce emituje ultraljubičasto (UV) zračenje. UV zračenje može prodreti u kožu i oštetiti ćelijski DNK. Ovo može dovesti do raka kože.

Istraživači nemaju uvek tačno merenje koliko dugo treba da ostanete napolju da biste iskoristili prednosti sunčeve svetlosti. Ali definisanje prekomerne količine izlaganja suncu zavisi od vašeg tipa kože i koliko su direktni sunčevi zraci.

Ljudi sa svetlom kožom obično dobijaju opekotine od sunca brže od onih sa tamnijom kožom. Takođe, veća je verovatnoća da ćete dobiti opekotine napolju kada su sunčevi zraci direktniji. To se obično dešava između 10 i 16 časova.

Prema VHOTrusted Source, 2-3 puta nedeljno 2-3 puta nedeljno je dovoljno da dobijete od 5 do 15 minuta sunčeve svetlosti da biste uživali u prednostima sunca koje povećava vitamin D. Imajte na umu da sunce mora prodreti u kožu. Nošenje kreme za sunčanje ili odeće preko kože neće dovesti do proizvodnje vitamina D.

Ali ako ćete biti napolju duže od 15 minuta, dobra je ideja da zaštitite svoju kožu. To možete učiniti nanošenjem kreme za sunčanje sa zaštitnim faktorom (SPF) od najmanje 15. Nošenje zaštitnog šešira i košulje takođe može pomoći.

Prevela i prilagodila na nas jezik moja malenkost.

Hvala na poseti.