Uticaj belog luka na vaše zdravlje i njegova lekovitost.

Nazad

Dokazani benefiti za vaše zdravlje - beli luk

Goran Ilić

Pouzdan izvor :
     healthline.com

"Neka hrana bude tvoj lek,a lek neka bude tvoja hrana".To su poznate reči starogrčkog lekara Hipokrata, često nazivanog ocem medicine.

On je zapravo prepisivao beli luk za lečenje raznih zdravstvenih stanja.Savremena nauka je nedavno potvrdila mnoge od ovih blagotvornih efekata na zdravlje.U nastavku ovog teksta obradicemo zdravstvene prednosti belog luka koje su podržane ljudskim istraživanjima.

Sadrži jedinjenja sa snažnim lekovitim svojstvima

beli luk

Beli luk je biljka iz porodice Allium (luk).Beli luk raste u mnogim delovima sveta i popularan je sastojak u kuvanju zbog svog jakog mirisa i ukusnog ukusa.Međutim, tokom drevne istorije, glavna upotreba belog luka bila je zbog njegovih zdravstvenih i lekovitih svojstava.

Njegovu upotrebu su dobro dokumentovale mnoge velike civilizacije, uključujući Egipćane, Vavilonce, Grke, Rimljane i Kineze.Naučnici sada znaju da je većina njegovih zdravstvenih prednosti uzrokovana jedinjenjima sumpora koja nastaju kada se čen belog luka secka, zgnječi ili žvaće.Možda je najpoznatiji od njih poznat kao alicin. Međutim, alicin je nestabilno jedinjenje koje je samo kratko prisutno u svežem belom luku nakon što je isečen ili zgnječen.

Druga jedinjenja koja mogu igrati ulogu u zdravstvenim prednostima belog luka uključuju dialil disulfid i s-alil cistein.Jedinjenja sumpora iz belog luka ulaze u telo iz digestivnog trakta i putuju po celom telu, gde ispoljavaju svoje moćne biološke efekte.

Beli luk je veoma hranljiv a ima vrlo malo kalorija

Beli luk je neverovatno hranljiv.Jedan čen belog luka sadrži :
- Mangan: 2% dnevne vrednosti
- Vitamin B6: 2% dnevne vrednosti
- Vitamin C: 1% dnevne vrednosti
- Selen: 1% dnevne vrednosti
- Vlakno: 0,06 grama
Pristojne količine kalcijuma, bakra, kalijuma, fosfora, gvožđa i vitamin B1.Ovo dolazi sa 4,5 kalorija, 0,2 grama proteina i 1 gram ugljenih hidrata.U stvari, sadrži po malo skoro svega što vam je potrebno. Beli luk je nisko-kalorican i bogat je vitaminima C, vitamin B6 i manganom. Takođe sadrži male količine raznih drugih hranljivih materija.

Borac je protiv bolesti i prehlada

Poznato je da suplementi belog luka jačaju funkciju imunog sistema.Jedna velika studija pokazala je da dnevni dodatak belog luka smanjuje broj prehlada za 63% u poređenju sa placebom.Prosečna dužina simptoma prehlade je takođe smanjena za 70%, sa 5 dana u placebo grupi na samo 1,5 dan u grupi sa belim lukom.Druga studija je otkrila da visoka doza ekstrakta starog belog luka (2,56 grama dnevno) smanjuje broj dana obolelih od prehlade ili gripa za 61%.

Uprkos nedostatku jakih dokaza, dodavanje belog luka u vašu ishranu može biti vredno pokušaja ako se često prehladite.Dodaci belog luka pomažu u sprečavanju i smanjenju ozbiljnosti uobičajenih bolesti poput gripa i prehlade.

Aktivna jedinjenja u belom luku mogu da smanje krvni pritisak

zdravo srce

Kardiovaskularne bolesti poput srčanog udara i moždanog udara najveće su ubice na svetu.Visok krvni pritisak, ili hipertenzija, jedan je od najvažnijih pokretača ovih bolesti.Studije na ljudima su otkrile da dodaci belog luka imaju značajan uticaj na smanjenje krvnog pritiska kod ljudi sa visokim krvnim pritiskom.

U jednoj studiji, 600-1.500 mg starog ekstrakta belog luka bilo je jednako efikasno kao i lek Atenolol u smanjenju krvnog pritiska tokom perioda od 24 nedelje.Doze suplementa moraju biti prilično visoke da bi imale željene efekte. Potrebna količina je ekvivalentna oko četiri čena belog luka dnevno.Čini se da visoke doze belog luka poboljšavaju krvni pritisak za one sa visokim krvnim pritiskom (hipertenzijom). U nekim slucajevima suplementi mogu biti podjednako efikasni kao i obični lekovi..

Smanjuje nivo holesterola

Za one sa visokim holesterolom, čini se da suplementi belog luka smanjuju ukupni i LDL holesterol za oko 10-15%.Posmatrajući posebno LDL („loš”) i HDL („dobar”) holesterol, čini se da beli luk snižava LDL, ali nema pouzdan efekat na HDL.Visoki nivoi triglicerida su još jedan poznati faktor rizika za srčana oboljenja, ali izgleda da beli luk nema značajne efekte na nivo triglicerida.

Čini se da dodaci belog luka smanjuju ukupne i LDL holesterol, posebno kod onih koji imaju visok holesterol. Izgleda da HDL holesterol i trigliceridi nisu pogođeni.

Beli luk sadrži antioksidanse

Antioksidansi mogu pomoći u prevenciji Alchajmerove bolesti i demencije.Oksidativna oštećenja od slobodnih radikala doprinose procesu starenja.Beli luk sadrži antioksidante koji podržavaju zaštitne mehanizme tela protiv oksidativnog oštećenja.Pokazalo se da visoke doze suplemenata belog luka povećavaju antioksidativne enzime kod ljudi, kao i značajno smanjuju oksidativni stres kod onih sa visokim krvnim pritiskom.

Beli luk sadrži antioksidante koji podržavaju zaštitne mehanizme tela protiv oksidativnog oštećenja.Pokazalo se da visoke doze suplemenata belog luka povećavaju antioksidativne enzime kod ljudi, kao i značajno smanjuju oksidativni stres kod onih sa visokim krvnim pritiskom.

Ostali uticaji belog luka na organizam

zdrav zivot

Beli luk vam može pomoći da živite duže.Potencijalne efekte belog luka na dugovečnost je u suštini nemoguće dokazati kod ljudi. Ali s obzirom na blagotvorne efekte na važne faktore rizika kao što je krvni pritisak, logično je da beli luk može da vam pomogne da živite duže. Činjenica da se može boriti protiv zaraznih bolesti je takođe važan faktor, jer su to česti uzroci smrti, posebno kod starijih osoba ili osoba sa disfunkcionalnim imunološkim sistemom.

Poznato je da beli luk ima blagotvorno dejstvo na uzroke hroničnih bolesti, tako da ima smisla da vam može pomoći i da živite duže.Atletske sposobnosti bi se mogle poboljšati uz pomoć dodataka belog luka. Beli luk je bio jedna od najranijih supstanci za poboljšanje performansi. Tradicionalno se koristio u drevnim kulturama da smanji umor i poboljša radni kapacitet radnika. Najznačajnije, davan je olimpijskim sportistima u staroj Grčkoj. Studije na glodarima su pokazale da beli luk pomaže u vežbanju, ali vrlo malo studija na ljudima je urađeno.

Konzumiranje belog luka može pomoći u detoksikaciji teških metala u telu. U visokim dozama, pokazalo se da jedinjenja sumpora u belom luku štite od oštećenja organa usled toksičnosti teških metala. Četvoronedeljna studija na zaposlenima u fabrici akumulatora (preterano izlaganje olovu) pokazala je da beli luk smanjuje nivo olova u krvi 19%. Takođe je smanjio mnoge kliničke znake toksičnosti, uključujući glavobolje i krvni pritisak.

Beli luk može poboljšati zdravlje kostiju.Studije radjene na glodarima su pokazale da može da minimizira gubitak kostiju povećanjem estrogena kod žena . Jedna studija na ženama u menopauzi otkrila je da dnevna doza suvog ekstrakta belog luka (2 grama) sirovog belog luka značajno je smanjio marker nedostatka estrogena. Ovo sugeriše da ovaj dodatak može imati blagotvorne efekte na zdravlje kostiju kod žena. Hrana poput belog luka i luka takođe može imati blagotvorne efekte na osteoartritis.

Lako ga je uključiti u vašu ishranu

Beli luk je veoma lak za uključivanje u vašu trenutnu ishranu. Dopunjuje većinu slanih jela, posebno supe i sosove. Beli luk dolazi u nekoliko oblika, od celih karanfilića i glatke paste do praha i dodataka kao što su ekstrakt belog luka i ulje belog luka.Međutim, imajte na umu da beli luk ima neke nedostatke, kao što je loš zadah. Postoje i ljudi koji su alergični na njega.

Ako imate poremećaj krvarenja ili uzimate lekove za razređivanje krvi, razgovarajte sa svojim lekarom pre nego što povećate unos belog luka. Uobičajeni način korišćenja belog luka je da se nekoliko čena svežeg belog luka pritisne presom za beli luk, a zatim se pomeša sa maslinovim uljem i malo soli. Ovo je zdrav i super zadovoljavajući preliv.

Zakljucak - beli luk je veoma vredno i lako dostupno povrce koje veoma blagotvorno deluje na nas organizam(ako nismo alergicni).

Prevela i prilagodila na naš jezik moja malenkost.

Hvala na poseti.